Zabawa to podstawowa czynność dziecka. Jej celem jest okrywanie świata, zasad, jakie w nim rządzą, zrozumienie samego siebie i odnalezienie swojego miejsca w społeczności. Dzięki zabawie dziecko zdobywa wiedzę, ale także doskonali swoje umiejętności. Dzieci przedszkolne bawią się najczęściej w zabawy tematyczne (zabawa w policjantów, dom, wróżki), starsze chętnie dodają do zabawy szereg reguł, aby ta przebiegała bezkonfliktowo i przyjemnie dla wszystkich uczestników. I chociaż dzieci fantastycznie potrafią wymyślić sobie ciekawe zajęcie, to każdy rodzic słyszy czasami z ust swojej pociechy „nuuuuuudzi mi się….”. W takich chwilach zachęcamy do wspólnej zabawy!
1. Poszukiwanie skarbów
Dziecko ukrywa skarb dla rodzica. Następnie rysuje mapę domu, zaznaczając drogę do przejścia, miejsca do wykonania specjalnych zadań itp. Rolami można się zamienić J
2. Zabawa w ciepło – zimno
Zabawa znana od pokoleń, nie straciła nic na swojej atrakcyjności. Chowamy ulubione drobiazgi dzieci – naprowadzamy je na skarb podpowiadając: ciepło (gdy blisko) lub zimno (gdy daleko).
3. Wspólne gotowanie
Wspólne gotowanie, wspólne pieczenie, wspólne przyrządzanie kanapek, wspólne wieszanie prania, wspólne przybijanie gwoździ. Dzieci są w siódmym niebie, gdy mogą (tak na serio!) uczestniczyć w życiu rodzinnym, pomóc mamie i tacie, być ważnym i potrzebnym. Dajmy dziecku szansę, niech kroi, smaruje, miesza, miksuje, dosypuje, dolewa, podaje i przytrzymuje.
4. Pisanie własnej książki
Zepnij razem kartki, tak aby stworzyć format książki. Zachęć dziecko, aby napisało, narysowało własną książkę: niech ma bohatera, fabułę i ciekawe zakończenie. Zatytułujcie książkę, zapiszcie autora i rok wydania. Pierwszym krokiem do napisania książki może być wspólna rozmowa, wymyślanie ciekawych opowieści, które będą mogły zainspirować dziecko do własnej historii.
5. Tor przeszkód
Rozłóżcie koce, poduszki, piłki, fotele, zabawki. Ustalcie start i metę, dokładne zasady – gdzie należy iść na czworaka, co trzeba przeskoczyć, gdzie trzeba się przeczołgać pod spodem, a gdzie skakać na jednej nodze licząc od 6 do 1… Do biegu, gotowi… start!
6. Zgadnij co to
Dziecko z zawiązanymi oczami odgaduje przedmioty. Dla ułatwienia ustalamy wspólnie kategorię, czy to będą zabawki, czy przedmioty z ogrodu, czy …jedzenie. Przy tym ostatnim oprócz dotyku, można wykorzystać jeszcze węch i smak!
7. Mały ogrodnik
Zabawcie się wspólnie w domową uprawę warzyw. Można zasiać rzeżuchę, posadzić pietruszkę do ziemi, włożyć cebulę do wody … czekać i obserwować. A gdy zacznie rosnąć możecie fotografować efekty waszych starań.
8. Co zmieniło się w pokoju
Schowaj lub przestaw jedną rzecz w pokoju. Dziecko ma za zadanie wskazać zmianę lub znaleźć zgubę.
9. Tęczowe poszukiwania
Staramy się znaleźć w pomieszczeniu jak najwięcej elementów w ustalonym kolorze.
10. Gry planszowe
Jeśli macie swoje ulubione to świetnie. A jeśli wszystkie już się wam znudziły… to wymyślcie swoją własną grę. Zacznijcie od bazy – pól do przechodzenia. Potem wymyślcie które pola przeniosą was do przodu lub do tyłu, narysujcie drabiny i zjeżdżalnie (a może katapulty i rwące rzeki? Albo smoki które przeniosą was o 3 pola do przodu?). Dołóżcie trochę obrazków, wymyślcie koniecznie super nazwę i powodzenia, niech wygra najlepszy!
11. Domowe gluty
W łatwy sposób można przygotować domową ciastolinę (mąka pszenna, sól, woda, olej), mannolinę (kasza manna, woda), piasek księżycowy (mąka pszenna, olej) masę solną (mąka pszenna, sól, woda), ciecz nienewtonowską (skrobia ziemniaczana, woda). A później: lepić, bawić się, eksperymentować!
12. Paczka
Dziecko lub dorosły zwija się „w paczkę” – kłębek. Druga osoba usiłuje rozwiązać „paczkę” tzn. rozprostować nogi i ręce osoby zwiniętej w kłębek.
13. Moje-Twoje
Siedzimy z dzieckiem naprzeciwko siebie i wykonujemy kolejno polecenia typu: dotknij swojego nosa, pokaż moją prawą rękę, poklep Twoje kolano …
14. Tajni poszukiwacze trolli
Trolle to wszystkie zabawki, przedmioty nie na swoim miejscu, śmieci i generalnie to, co nazwalibyśmy bałaganem. Zadaniem jest wytropić je (szczególnie te ukryte pod kanapą, pod łóżkiem, pod stołem i we wszystkich innych kątach), złapać i odprowadzić do obozowiska (czyli na miejsce). Można przy tym znaleźć dawno zagubione zabawki.
A gdy już dzieci się wybawiły i wszystko posprzątały, zaproście je do odpoczynku J
15. Relaksujące masażyki
Wykonujemy je delikatnie na plecach. Poniżej wierszyki z przykładowymi gestami, które oczywiście można zmieniać odpowiednio według preferencji masowanego.
KĄPIEL
– Mama córkę myła (głaszczemy plecy dziecka),
– Żeby czysta była (rozcieramy plecy okrężnym ruchem dłoni),
– Myła długie włosy (dwoma palcami kreślimy linie wzdłuż pleców),
– Plecy szorowała (przesuwamy czubki palców w poprzek całych pleców od góry),
– Gdy wszystko umyła (przesuwamy otwarte dłonie po całych plecach),
– Brzuszek masowała (od tyłu obejmujemy dziecko i masujemy brzuch),
– Chociaż piana szczypie (lekko szczypiemy całe plecy),
– Trochę w małe oczy (na plecach rysujemy małe kółeczka),
– Dziewczynka nie płacze (delikatnie opłukujemy plecy opuszkami palców)
– Tylko rączki moczy (opłukujemy plecy otwartymi dłońmi),
– Żeby były czyste prania się nie bały (trzymamy dziecko za nadgarstki i klaszczemy jego dłońmi),
– Mamusi w sprzątaniu zawsze pomagały (klaszczemy swoimi dłońmi w dłonie dziecka).
RZECZKA
Tu płynie rzeczka, (masujemy wzdłuż kręgosłupa)
Tędy przeszła pani na szpileczkach, (kroczymy palcami po plecach)
Tu stąpały słonie, (kroczymy po plecach płaskimi dłońmi)
I biegały konie, (stukamy po plecach piąstkami)
Wtem przemknęła szczypaweczka, (szybko kroczymy palcami po plecach)
Zaświeciły dwa słoneczka, (rysujemy na plecach dwa koła)
Spadł drobniutki deszczyk, (stukamy po plecach opuszkami palców)
Przeszedł dreszczyk (łaskoczemy po szyi).
PAJĄCZEK
Wspinał się pajączek po rynnie (kroczymy palcami po plecach dziecka, od dołu ku górze)
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka (przykładamy do nich obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Zaświeciło słoneczko (masujemy plecy ruchem okrężnym, aż poczujemy ciepło)
Wysuszyło pajączka, rynnę i...
Wspinał się pajączek po rynnie... (zaczynamy od początku)
PIZZA
Zgarniamy ją brzegami dłoni wykonujemy ruchy zgarniania od zewnątrz do środka,
Lejemy oliwę, rysujemy falistą linię od góry do dołu,
dodajemy szczyptę soli, lekko szczypiemy,
no… może dwie, trzy,
wyrabiamy ciasto, ugniatamy boki dziecka,
wałkujemy, przesuwamy złożone pięści w górę i w dół pleców,
wygładzamy placek gładzimy,
i na wierzch kładziemy:
pomidory, uderzamy dłońmi zwiniętymi w miseczkę,
krążki cebuli, rysujemy kółka,
oliwki, …, naciskamy palcem w kilku miejscach,
posypujemy serem szybko uderzamy opuszkami palców u rąk,
No i buch! do pieca. kładziemy się delikatnie na plecach dziecka i na chwilę unieruchamiamy je,
wyjmujemy i kroimy: „kroimy” brzegiem dłoni,
dla mamusi, dla tatusia,
dla babci, dla brata,
dla Matyldy, …, a teraz
polewamy keczupem kreślimy linię z pętelkami.
i… zjadamy…
mniam, mniam mniam. w tym momencie zwykle następuje cała gama pieszczot połączonych z całowaniem dziecka,
MYJNIA SAMOCHODOWA
Najwyższy czas,
żeby umyć samochód.
Samochód wprowadzamy do myjni, Dziecko sadzamy przed sobą
polewamy wodą, gładzimy je po plecach,
skrapiamy szamponem lekko uderzamy opuszkami palców,
i robimy dużo, dużo bąbelków, coraz mocniej i szybciej,
szczotkujemy karoserię, lekko drapią szybkimi ruchami,
przecieramy szyby i lusterka, okrężnymi ruchami masują uszy,
spłukujemy, gładzą szybkimi ruchami dłoni,
suszymy. pocierają na przemian palcami.
BAJECZKA
Tu ptaszka małego gniazdeczko. Głaszczemy dziecko po głowie,
Tu się rozlało mleczko. przesuwamy palce w dół po karku i kręgosłupie,
Tu żabka do wody wskoczyła. delikatnie pukamy palcami,
A tędy mróweczka chodziła. lekko kroczymy palcami,
I słoń przeszedł ciężko tamtędy. kroczymy płasko położonymi dłońmi od pośladków do barków,
I słoń miał tu swoje wykręty. kreślimy falistą linię w górę wzdłuż kręgosłupa,
I nawet skrobały skrobaki, grabimy plecy rozstawionymi palcami od kręgosłupa na zewnątrz, posuwając się od pośladków w górę,
na świecie są dziwne dziwaki.
Teraz zaśnij, dziecinko miła, głaszczemy dziecko po plecach.
bo bajeczka już się skończyła.
UDANEJ ZABAWY!!!
Źródło: „Jak zrozumieć małe dziecko” wyd.Natuli, Internet: Maluch w domu, Dziecięca fizyka, Moje dzieci kreatywne, Mama w domu