Pojęcie „wysoko wrażliwe dziecko” (WWD) zostało wprowadzone przez psycholog Elaine Aron, która podczas swojej praktyki psychologicznej zaobserwowała wyróżniające się zachowania dzieci, odbiegające od dotychczasowych norm ujętych w znanych klasyfikacjach i teoriach.
Dzieci, które według badaczki zaliczyć można do WWD, najczęściej:
- dłużej obserwują otoczenie i grupę rówieśniczą, zanim podejmą próbę nawiązania kontaktu;
- są bardziej „wyczulone” na nastawienie, jakie prezentują względem nich inni;
- intensywnie reagują na sytuacje niż ich rówieśnicy, szybko wpadają w euforię lub doświadczają głębokiego smutku;
- zwykle proces adaptacji do zmian przebiega u nich wolniej niż u rówieśników;
- są bardziej podatne na silne, emocjonalne doznania, chłopcy mogą reagować przesadną wstydliwością lub nieśmiałością w stosunku do swoich rówieśników, dziewczynki częściej mogą reagować płaczem od swoich rówieśniczek; są także wyczulone na emocje innych, z łatwością odczytują nastroje oraz wszelkie emocjonalne znaczenie zawarte w komunikatach niewerbalnych (np. mimika, ton głosu);
- znacznie lepiej funkcjonują w mniejszej grupie rówieśników oraz pośród osób, które już znają;
- ich układ nerwowy jest szczególnie wrażliwy na bodźce;
- ich wyczulenie na ból jest znacznie silniejsze;
- przejawiają większą wrażliwość na tkaniny (np. metki przy odzieży), zapachy i dźwięki;
- mogą być bardziej podatne na występowanie alergii pokarmowych.
DZIECKO WRAŻLIWE A DOROŚLI
Rodzice dziecka przejawiającego cechę wysokiej wrażliwości zwykle stanowią dla niego podstawowe źródło wsparcia i poczucia bezpieczeństwa. Oczywiście, że każde dziecko na etapie przedszkolnym jest związane ze swoimi opiekunami, niemniej w tym wypadku więź ta jest szczególnie silna. Można to zaobserwować przede wszystkim podczas treningu adaptacji dziecka w przedszkolu. Ten moment może być dla dziecka, jak i dla rodzica, szczególnie trudny, dlatego warto zagwarantować taki sposób, który będzie utrzymywał jak najwyższy poziom bezpieczeństwa i wspierał cały proces uczęszczania do placówki przedszkolnej.
W jaki sposób wspierać dziecko wrażliwe?
- Okaż szacunek i akceptację dziecku takiemu, jakie jest.
- Zwróć uwagę na to, jakie przyczyny powodują u niego płacz, złość, lęk.
- Podkreślaj, że każdy ma prawo do przejawiania i odczuwania emocji, ale nie każde zachowanie pod wpływem emocji jest korzystne.
- Zwróć uwagę, jakie potrzeby dziecko próbuje komunikować swoim zachowaniem.
- Staraj się stopniować poziom trudności prac do wykonania. Stwórz jak najlepsze warunki do pracy własnej dziecka. Pamiętaj, że w niektórych przypadkach dziecko może potrzebować więcej czasu na wykonanie zadania, a ewentualne popędzanie może zaburzyć jego poczucie bezpieczeństwa.
- Jeśli masz możliwość zorganizuj miejsce, w którym dziecko (jeśli zajdzie taka potrzeba) będzie mogło się wyciszyć, uspokoić.
- Podejmij tematy dotyczące różnych emocji, jakie mogą ujawnić się szczególnie podczas poznawania rówieśników i wspólnych zabaw.
- Wspieraj dziecko w nawiązywaniu relacji z innymi dziećmi.
- Warto zorganizować jak najwięcej zajęć w mniejszych podgrupach i ułatwić dziecku przełamywanie oporu przed nieznajomymi.
Szczególna wrażliwość emocjonalna dziecka jest cechą wrodzoną, która może wpływać na jego rozwój psychiczny, jak i społeczny. Ważne jest, aby poprzez swoje umiejętne postępowanie rodzice/opiekunowie oraz nauczyciele potrafili stworzyć dziecku optymalne warunki wychowawcze. Wrażliwość dziecka może okazać się w przyszłości jego wielkim atutem, o który warto zadbać już dziś. Przedszkolak, który będzie miał możliwość rozwinąć swoje emocjonalne kompetencje w „swoim tempie”, ale przy wsparciu i akceptacji najbliższych osób, ma szansę nie tylko dobrze zrozumieć doznawane emocje, ale także nauczyć się samodzielnie je kontrolować i wykorzystywać jako pozytywny zasób do swoich działań.
Na podstawie artykułu Kamili Olgi Stępień – Rejszel czasopismo „Wychowanie w przedszkolu” Nr 43 (styczeń 2019)